درمان زگیل تناسلی

آیا زگیل تناسلی درمان قطعی دارد ؟ بهترین راهکار برای درمان زگیل تناسلی چیست ؟ علائم ابتلا به زگیل تناسلی کدام است ؟ آیا راهی برای پیشگیری از زگیل تناسلی وجود دارد ؟ هزینه درمان زگیل تناسلی چقدر است ؟در ادامه دکتر شایسته غفاری متخصص زنان در دزفول به بررسی این موضوع می پردازند .

ویروس زگیل تناسلی چیست؟

زگیل های تناسلی زگیل هایی هستند که بر روی پوست ناحیه تناسلی شکل می گیرند. این ویروس ها در زیر گروه های خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی HPV ایجاد می شوند ، همان ویروس ای که باعث ایجاد زگیل در نواحی دیگر بدن می شود. زگیل های تناسلی از طریق مقاربت جنسی گسترش می یابند ، بنابراین به عنوان یک بیماری مقاربتی طبقه بندی می شوند و می توانند در زنان هم درگیری ایجاد کنند. زگیل های تناسلی می توانند در هر جایی در نزدیکی واژن ، گردن رحم ، دستگاه تناسلی یا روده بزرگ ایجاد شوند.

زگیل تناسلی رایج ترین بیماری مقاربت جنسی است و می تواند هم زنان و هم مردان را مبتلا کند. افرادی که فعالیت جنسی دارند ممکن است در مقطعی از زندگی خود به این ویروس مبتلا شوند حتی کسانی که یک شریک جنسی دارند نیز ممکن است به این ویروس مبتلا شوند زیرا ممکن است همان فرد آلوده به ویروس زگیل تناسلی باشد.

درمان زگیل تناسلی

ویروس زگیل تناسلی چگونه منتقل می شود؟

اغلب افراد از طریق رابطه جنسی مانند رابطه جنسی دهانی مبتلا می شوند. به دلیل انتقال ویروس در اثر تماس پوستی با ناحیه تناسلی فرد آلوده، رابطه جنسی کامل یا دخول برای ابتلا به این عفونت لازم نیست. در موارد نادری، ممکن است ویروس در حین زایمان طبیعی به نوزاد تازه متولد شده منتقل شود.

مسمویت بارداری

زگیل تناسلی در مردان در نواحی زیر دیده می شود:

• آلت تناسلی
  • بیضه ها
  • کشاله ران ها
  • ران ها
  • مقعد

همچنین ممکن است در نواحی زیر نیز این ویروس دیده شود:

دهانه رحم

بیرون واژن

داخل واژن

در نواحی کشاله ران

زگیل های تناسلی همچنین ممکن است بر روی لب، دهان، زبان یا فرد دارای ارتباط جنسی دهانی با فرد آلوده دیده شود.

چگونه ویروس زگیل تناسلی را بشناسیم؟

در صورت وجود زگیل در ناحیه تناسلی می توان از زگیل ها نمونه برداری کرد.

اما از آنجایی که ویروس زگیل تناسلی ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد، این روش همیشه کارآمد نیست.

برای مردان هنوز آزمایشی برای تایید وجود، ویروس زگیل تناسلی در بدن وجود ندارد.

پاکسازی از ویروس زگیل تناسلی به چه صورت است؟

در حدود 90% افراد، ویروس زگیل تناسلی در طی دو سال از بدن آنها خارج می شود اما در ده درصد موارد ممکن است ویروس از بدن خارج نشده و مشکلات زیادی از جمله سرطان را به وجود آورد. مهمترین نکته در رهایی از ویروس زگیل تناسلی تقویت سیستم ایمنی بدن است. در ادامه به راهکارهایی برای رهایی از ویروس HPV و تقویت سیستم ایمنی بدن می پردازیم.

مکمل های غذایی

حتی اگر سالم ترین رژیم غذایی را داشته باشید، ممکن است از لحاظ برخی ویتامین ها دچار کمبود باشید که می تواند اثر منفی بر سلامت سیستم ایمنی بدنتان داشته باشد به همین دلیل است که حتما باید با مشورت پزشک مکمل های غذایی لازم را به رژیمتان بیفزایید.

افسردگی در بارداری و بعد از زایمان

عدم مصرف دخانیات

مصرف دخانیات نیز سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن می گردد، تضعیف سیستم ایمنی بدن سبب پایداری زگیل تناسلی می گردد .

استراحت کافی و نداشتن استرس

خستگی و استرس زیاد می تواند اثر منفی بر سیستم ایمنی بدن داشته باشد و موجب تضعیف آن شود.

ورزش به طور مرتب و حفظ وزن سلامت

عدم مصرف قرص های ضد بارداری در طی طولانی مدت

به طور کلی می توان گفت که ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) نوعی عفونت ویروسی است که از طریق تماس پوست با ناحیه تناسلی فرد مبتلا منتقل می شود. بیش از 100 نوع تیپ ویروس زگیل وجود دارد اما تنها 40 نوع از طریق تماس جنسی منتقل می شوند که به ویروس زگیل تناسلی معروف هستند و ناحیه تناسلی، دهان و گلو را تحت تاثیر قرار می دهند.

درمان زگیل تناسلی

در صورت مشاهده زگیل یا برآمدگی در ناحیه تناسلی ، یا در صورت بروز خارش ، سوزش ، حساسیت یا درد در آن ناحیه با پزشک خود تماس بگیرید. در صورت بروز علائم عفونت مانند تب ، لرز یا دردهای عضلانی ، فوراً با پزشک تماس بگیرید.

سرطان دهانه رحم طی چند دهه به آرامی توسعه می یابد. اگر زگیل تناسلی دارید ، ممکن است شما نیز به یک ویروس ویروس ناشی از سرطان آلوده شده باشید. حتماً به طور مرتب از پاپ اسمیر استفاده می کنید.