درمان قطعی سرطان تخمدان

آیا سرطان تخمدان کشنده است؟سرطان تخمدان چیست؟آیا سرطان تخمدان درمان قطعی دارد؟ سرطان تخمدان به هر نوع رشد سرطانی که از تخمدان ها شروع می شود، اشاره دارد. سرطان تخمدان یکی از شایع ترین سرطان ها در بین زنان است.اگر شما هم در رابطه با این بیماری اطلاع کافی ندارید بهتر است ادامه مطلب را مطالعه کنید .

علائم سرطان تخمدان کدام است؟

درد شکم می تواند از نشانه های سرطان تخمدان باشد.بیشتر سرطان تخمدان در لایه بیرونی تخمدان شروع به رشد می کنند . ممکن است فرد در مراحل اولیه  علائمی نداشته باشد . با شروع علائم اولیه ممکن است با سندرم قبل از قاعدگی، سندرم روده تحریک پذیر و… خود را نشان دهد . در سرطان تخمدان تمام این علائم پایدار و  بدخیم تر خود را نشان می دهد .

درمان قطعی سرطان تخمدان

علائم اولیه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

احساس  درد یا فشاردر لگن

خونریزی غیر منتظره واژن

درد در ناحیه کمر یا شکم

تغییر در الگوهای ادرار ، مانند تکرر ادرار

از دست دادن اشتها و  کاهش وزن

و…

اگر هر یک از این علائم 2 هفته یا بیشتر دوام داشته باشد، فرد باید برای بررسی های بیشتر به متخصص زنان مراجعه کند . لازم به ذکر است که تمام علائم سرطان تخمدان در صورت شیوع به سایر نقاط بدن ممکن است تغییر کند .

دلیل بروز سرطان تخمدان چیست؟

اینکه دلیل اصلی بروز سرطان تخمدان چیست؟ نمی توان به قطعیت یک مورد را نام برد اما به دلایل مختلف سرطان تخمدان بروز می کند، از جمله این موارد  شامل :

درمان خشکی واژن

سابقه خانوادگی افراد

سابقه خانوادگی یکی دیگر از موارد تاثیر گذار در بروز بیماری ها می باشد .

اگر فردی دراقوام نزدیک خود سابقه ابتلا به سرطان تخمدان را داشته باشد،  احتمال ابتلا آن فرد نیز به این سرطان  به مراتب بیشتر است .

سن افراد

سن  یکی دیگر از مواردی است که در بروز سرطان  تخمدان تاثیر گذار است . هر چه سن افراد بیشتر باشد این احتمال بیشتر است .

سن بارداری

هر چه فرد تعداد دفعات بارداری بیشتری داشته باشد، با خطر کمتری از سرطان تخمدان همراه است . خانم هایی که در سن بالا باردار می شوند در سن بعد از 35 سالگی  بیشتر در معرض ابتلا به سرطان تخمدان هستند .

ابتلا به بیماری ها  از جمله سرطان پستان

افرادی که سابقه ابتلا به سرطان سینه و یا  بیماری های زمینه ای دیگر دارند، احتمال بیشتری برای  ابتلا به سرطان تخمدان در آن ها وجود دارد .  تغییر در ژن BRCA از  دلایل  اصلی  سرطان  تخمدان می باشد .

سرطان پستان

به نظر می رسد افرادی که سابقه سرطان سینه دارند ، احتمال بیشتری برای ابتلا به سرطان تخمدان دارند. این ممکن است به دلیل تغییر در ژن BRCA باشد.

چاقی و اضافه وزن

سرطان تخمدان در افراد با شاخص توده بدنی بالا  بیشتر دیده می شود ، خانم هایی که دچار اضافه وزن های شدید هستند، سرطان تخمدان در آن ها بسیار شایع تر است .

جراحی زنان و زایمان

انجام جراحی برای برداشتن رحم ، به نام هیسترکتومی ، ممکن است خطر ابتلا به سرطان تخمدان را تا یک سوم کاهش دهد.

هیستروکتومی

این ها تنها بخشی از علل شایع ابتلا  به سرطان تخمدان بود، که بیان شد .

درمان قطعی سرطان تخمدان

تشخیص زودرس امری بسیار مهم در روند درمان است . معمولاً به معنای مؤثر بودن درمان است. اما مواردی همچون سن فرد، سلامت عمومی فرد و… در موثر بودن نتیجه درمان نیز موثر است . درمان سرطان تخمدان بسته به نوع آن زیر نظر متخصص زنان در دزفول انجام می شود .

گزینه ها شامل موارد زیر است:

جراحی

در صورتی که سرطان در مراحل پیشرفت خود باشد،  تنها را درمان، جراحی است، که شامل هیسترکتومی و از بین بردن غداد لنفاوی می باشد .

درمان با کمک شیمی درمانی

شیمی درمانی با هدف از بین بردن سلول های سرطانی انجام می شود . لازم به ذکر است که شیمی درمانی عوارض جانبی گسترده ای دارد،  پس بهتر است قبل از اقدام  با پزشک خود در خصوص راهکار های درمان  صحبت کنید.

دکتر شایسته غفاری بعد از معاینه  کامل بیمار و تعیین  مرحله پیشرفت بیماری بهترین روش درمان را با توجه به  وضعیت فرد پشنهاد می کنند . شما می توانید  برای کسب اطلاعات  بیشتر در این زمینه به مطب ایشان در دزفول مراجعه کنید .