علت خونریزی بعد از نزدیکی

چه عواملی باعث خونریزی زن بعد از رابطه جنسی می شود؟یکی از مواردی که خانم ها باید بدان توجه داشته باشند، خونریزی و یا لکه بینی بعد از رابطه جنسی است که لازم حتما  به متخصص زنان مراجعه شود . علل مختلفی می تواند سبب این حالت شود که شایع ترین آن ها عفونت ها و زخم های دهانه رحم است، از علل دیگر آن می تواند خشکی واژن، پولیپ و میوم سرویکال و در اخر بیماری ها و سرطان های بدخیم دهانه رحم باشد که می توان  به صورت خونریزی و لکه بینی های بعد از نزدیکی نشان می دهد، از خانم های عزیز درخواست می شود در صورت تجربه خونریزی و لکه های بینی بعد از نزدیکی حتی یکبار، حتما به متخصص زنان مراجعه کنند تا پزشک طی معایناتی که انجام می دهد از جمله تست پاپ اسمیر تشخیص و درمان لازم برای آن ها انجام شود .

دلایل خونریزی بعد از رابطه جنسی

خونریزی بعد از رابطه جنسی می تواند نشانه وضعیت سلامتی باشد:

عفونت مانند بیماری التهابی لگن (PID) یا عفونت مقاربتی (STI) مانند کلامیدیا

خشکی واژن (واژینیت آتروفیک) ناشی از کاهش ترشحات واژن بعد از یائسگی

آسیب به واژن، یا خشکی یا اصطکاک در هنگام رابطه جنسی

اوشات تراپی چیست؟

پولیپ دهانه رحم یا آندومتر (رشد خوش خیم یا غیر سرطانی در رحم یا پوشش دهانه رحم)

در موارد نادر ، خونریزی بعد از رابطه جنسی می تواند نشانه ای از سرطان دهانه رحم یا واژن باشد.

آزمایشات لازم برای بررسی خونریزی بعد از رابطه

بسته به علائم دیگر و سابقه پزشکی بیمار، متخصص زنان شما ممکن است برخی از آزمایشات یا معاینات را توصیه کند ، مانند:

آزمایش بارداری (بسته به سن )

معاینه لگن

نگاهی به دهانه رحم با ابزاری به نام اسپکولوم

اگر مشکل ناشی از خشکی واژن باشد ، ممکن است توصیه کنند که از ژل های روان کننده استفاده کنید.

آزمایش های غربالگری دهانه رحم

این مهم است که همه خانمها در سنین 25 تا 64 سال ، آزمایش های منظم غربالگری دهانه رحم را انجام دهند تا از ابتلا به سرطان دهانه رحم جلوگیری کنند.

زمان مراجعه به متخصص زنان بعد از لکه بینی

در صورت وجود خونریزی های شدید و مکرر که  چند  ساعتی  ادامه دارد، لازم است تا هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید .

اگر خونریزی بعد از رابطه همراه با علائم همراه باشد، حتما به پزشک اطلاع دهید:

از جمله این علائم می توان شامل:

خارش و سوزش ناحیه تناسلی باشد.

احساس درد شدید در شکم

وجود ترشحات غیر طبیعی

کم شدن اشتها و یا حالت تهوع

احساس سوزش در زمان تخلیه ادرار

احساس درد کمر

سرگیجه و سردرد

احساس خستگی و ضعف همچنین حالت رنگ پریدگی پوست

خونریزی بعد از رابطه جنسی در زمان بارداری

خیلی از مراجعین به مطب دکتر شایسته غفاری،  از  ایشان در رابطه با   اینکه آیا خونریزی بعد از رابطه جنسی در طول بارداری خطرناک است یا خیر ، سوال می پرسند. در پاسخ باید گفت در صورتی که در 12 هفته اول بارداری هیچ خونریزی رخ ندهد خطرناک است، ممکن است خونریزی  در بارداری تنها به دلیل  لانه گزینی تخمک در دیواره رحم رخ دهد که کاملا امری طبیعی است . اما اگر خونریزی همراه با درد  باشد، لازم است تا هر چه سریعتر برای بررسی علت به پزشک مراجعه کنید، زیرا در سه ماه اول بارداری احتمال سقط جنین بسیار بالاست .

جراحی زیبایی واژن

در صورتی که در سه ماه دوم بارداری بودید ، خونریزی  بعد از رابطه دلیل  بر سقط جنین  نیست و  طبیعی است . دلیل این خونریزی ها بعد از رابطه جنسی در بارداری این است که  رحم و دهانه رحم در  این زمان  دارای ذخایر خونی در این مناطق است، در نتیجه عروق خونی کوچک راحت تر به وسیله دخول، آسیب می بینند.

در صورتی که بعد از رابطه خونریزی بسیار سبکی  را  تجربه کردید به احتمال زیاد  به دلیل برخورد آلت همسرتان با دهانه رحم است.  به منظور جلوگیری از این اتفاق  بهتر است پوزیشن دیگری را برای رابطه جنسی خود انتخاب کنید .

نتیجه گیری

در اخر می توان گفت، کوچکترین اختلال در زنان می تواند نشانه ی یک بیماری خطرناک باشد. در صورتی که زنان به مراجعات منظم نزد متخصص زنان توجه داشته باشند با شروع کوچکترین علائم می توانند  از بروز بسیاری از بیماری های پر خطر جلوگیری کنند .