لابیاپلاستی

لب های داخلی و خارجی ناحیه نتاسلی لابیا مینور و ماژور نام دارد.

لابیاپلاستی، روند جراحی است که با هدف بهبود زیبایی ظاهری لابیا و یا بازسازی این ناحیه انجام می شود، که از جمله مزایای آن می توان به بالا رفتن سطح اعتماد به نفس خانم ها در روابط جنسی نیز اشاره کرد.

دلایل متعددی برای انجام لابیاپلاستی وجود دارد، از جمله: دلایل زیبایی، پزشکی و رفع ناهنجاری های مادرزادی.

یکی از شایع ترین دلایل انجام لابیاپلاستی، احساس درد و ناراحتی ناشی از بزرگ بودن (هایپرتروفی) لابیا، هنگام پوشیدن لباس های تنگ و یا هنگام انجام فعالیت هایی مانند رابطه جنسی و یا فعالیت های ورزشی می باشد.

برخی از خانم ها نمی توانند با بزرگ بودن لابیاهای خود کنار بیایند.

تغییرات فیزیکی که به مرور زمان و در طول بارداری و یا بلوغ اتفاق می افتد نیز می تواند تغییراتی را در ساختار لابیا ایجاد کند.

بعد از یائسگی نیز شاهد تغییراتی در لابیاها مانند نازک شدن لب ها خواهیم بود.

پس می توانیم به این نتجه برسیم که لابیاپلاستی می تواند جنبه روانی داشته باشد و فرد بعد از انجام این روش جراحی، احساس بهتری نسبت به بدن خود خواهد داشت و با اعتماد به نفس بیشتری وارد رابطه می شود.

برخی خانم ها با ناهنجاری های مادرزادی به دنیا می آیند و آناتومی دستگاه تناسلی شان با سایر افراد فرق می کند، که این دسته از افراد نیز می توانند از مزایای جراحی لابیاپلاستی بهره مند شوند.

درمان ناباروری با ivf

هر گونه افزایش تولید هورمون جنسی مردانه مانند تستوسترون می تواند باعث بزرگ شدن لابیا مینور شود.

تکنیک های لابیاپلاستی

تکنیک های مختلفی برای کوچک کردن لابیاها وجود دارد که انتخاب نوع آن به تجربه جراح و دلخواه بیمار بستگی دارد. ابزارهایی که در این تکنیک استفاده می شوند، شامل ابزار برش و تکنولوژی لیزر می باشد.

لابیاپلاستی با دو تکنیک جراحی انجام می شود:

• برش مستقیم (برداشت به روش جراحی)

که یکی از شایع ترین روش های لابیاپلاستی است و درصد رضایت بالا با کمترین میزان عوارض را به همراه دارد. از جمله مزایای این تکنیک می توان به رفع پیگمان های تیره لابیا، نتایج طبیعی و زیبایی ظاهری لابیاها اشاره کرد.

• روش Wedge

در این روش، برشی در قسمت مرکزی لابیا ایجاد می شود و ظاهر طبیعی و لبه های نامنظم لابیا حفظ خواهد شد. در این تکنیک می توان از برش به شکل Z استفاده کرد تا اسکار کمتری بر جای بماند.

امکان انجام همزمان لابیاپلاستی و کوچک کردن کلاهک کلیتوریس در مواردی که بیمار از برجسته بودن کلیتوریس ناراضی است، وجود دارد. این دو روش می توانند همزمان و یا جدا از هم انجام شوند و زیبایی بیشتری را به همراه داشته باشند.

آیا لابیاپلاستی عوارض و خطراتی را به همراه دارد؟

همانند سایر روش های جراحی، لابیاپلاستی نیز می تواند با عوارض احتمالی همراه باشد. از جمله:

• آسیب لابیا یا کلیتوریس
  • بافت اسکار و یا تاخیر در بهبود زخم
  • احساس درد حین مقاربت

البته این نکته را در نظر داشته باشید، در صورتی که لابیاپلاستی توسط پزشک با تجربه در این زمینه انجام شود، احتمال بروز عوارض به حداقل خواهد رسید.

لابیاپلاستی

قبل از لابیاپلاستی، چه آمادگی نیاز می باشد؟

پیش از لابیاپلاستی، پزشک به معاینه کامل ناحیه تناسلی و لابیاها می پردازد و در خصوص روند انجام جراحی با بیمار صحبت خواهد کرد. در جراحی لابیاپلاستی، پزشک باید انتظارات بیمار را در نظر بگیرد و تمامی موارد در جلسات مشاوره بررسی شوند.

واژینیسموس چیست؟

مراقبت های قبل و بعد از جراحی نیز باید کامل در اختیار بیمار قرار بگیرد.

اقدامات و مراقبت های بعد از لابیاپلاستی

کاملا طبیعی است که بعد از لابیاپلاستی، التهاب و قرمزی در ناحیه لابیا مشاهده شود. تورم و التهاب، بعد از گذشت حدودا دو هفته برطرف خواهد شد.

دفع ادرار و یا نشستن های طولانی مدت می تواند در این دوران کمی سخت باشد.

بیمار می تواند جهت کاهش التهاب و درد، از کمپرس یخ و یا داروهای مسکن تجویز شده از سوی پزشک استفاده کند.

نکات مربوط به مراقبت از زخم به طور کامل در اختیار بیمار قرار خواهد گرفت. مواردی از قبیل:

• شست و شوی ناحیه تناسلی با شامپو بچه
  • عدم ساییدگی زخم
  • عدم پوشیدن لباس های تنگ و چسبان

معمولا کرم های موضعی برای بیمار در نظر گرفته می شود تا از بروز عفونت زخم پیشگیری به عمل آید.

در کل، مراقبت های بعد از لابیاپلاستی شامل موارد زیر می باشد:

• عدم برقراری رابطه جنسی به مدت چهار تا شش هفته
  • دوری از انجام فعالیت های شدید و سنگین بدنی به مدت سه تا چهار هفته
  • استفاده از دستمال به جای تامپون در اولین سیکل قاعدگی بعد از لابیاپلاستی
  • توانایی انجام کارها و فعالیت های روزانه بعد از گذشت یک هفته

بیمار باید هر گونه نگرانی خود در خصوص مراقبت های بعد از لابیاپلاستی را با پزشک خود در میان بگذارد.

جوانسازی واژن با rf فرکشنال